Методична робота – цілісна система заходів, які прискорюють формування педагогічного досвіду та спрямовані на всебічне підвищення професійної майстерності педагогів, на збагачення і розвиток творчого потенціалу колективу, на досягнення високих результатів навчання і виховання (додаток 4).

Планування методичної роботи в школі здійснюється  відповідно до законів України «Про загальну середню освіту», «Про освіту», Державного стандарту початкової, базової та повної  загальної освіти та інших рекомендаційних та нормативних документів з питань освіти, спрямованих на розвиток творчих здібностей , природних талантів учнів та вчителів, формування їхніх ключових компетентностей  шляхом  реалізації проблемної теми школи – «Формування навчальної  компетенції  учнів та розвиток громадянської позиції  на основі краєзнавчого матеріалу».

Головною ціллю   методичної роботи є формування єдиного колективу педагогів, здатних переорієнтувати навчально-виховний процес на становлення життєстійкої  та життєспроможної особистості з продуктивним мисленням. Також   - розв’язання широкого кола проблем, пов’язаних з впровадженням інноваційних технологій, забезпечення організаційних умов для безперервного фахового вдосконалення  та кваліфікації педагогічних кадрів.

Методична робота розпочинається з ретельного планування, до якого залучаються усі педагоги школи. У квітні на засіданні методичної ради визначається коло проблем на новий навчальний рік, дане питання обговорюється на нараді при директору чи заступнику директора, доводиться до відома усіх учителів та складається проект наказу про методичну роботу. Управління методичною роботою здійснює методична рада школи, до якої входять  керівники методичних об̒єднань, вчителі вищої кваліфікаційної категорії та які мають звання «Старший вчитель» та  «Вчитель-методист». Також методична рада бере участь у плануванні та координації роботи психологічної служби школи, методичних об̒єднань вчителів, у плануванні індивідуальних консультацій, педрад та семінарів. Основним завданням методичної ради школи є забезпечення скординованості діяльності всіх суб’єктів управління, вплив на інноваційні процеси в школі, надання суттєвої допомоги молодим вчителям. 

На початку навчального року в школі видається наказ «Про організацію методичної роботи», в якому визначається головна методична проблема школи в поточному році, охоплення всіх педагогів різними формами методичного навчання на шкільному та районному рівнях. Проводяться моніторингові дослідження рівня навчальних досягнень учнів з різних предметів . У грудні  2013 року було проведено моніторинг якості загальної середньої освіти за результатами навчання учнів у початковій та основній школі (5, 10 класи) .  

Порівняльний аналіз дозволив визначити шляхи вдосконалення навчально-виховного процесу. Досліджувалась участь учнів в різних конкурсах, олімпіадах; простежено результативність відповідно до рівня педагогічної майстерності вчителя.

При плануванні методичної роботи в навчальному закладі передбачається реалізація окремих напрямків:

·         вивчення відповідних нормативних документів про школу, оволодіння методологічними й теоретичними основами відповідної галузі науки, сучасни-ми досягненнями психолого-педагогічної науки, методикою викладання пред-мета, підвищення рівня управлінської діяльності, загальної культури вчителя;

·        системне вивчення й аналіз навчальних планів, програм, підручників, посібників, інструктивних матеріалів, методичних рекомендацій щодо змісту, форм і методів проведення уроку, позакласної роботи, навчально-виховного процесу в цілому;

·         вивчення та використання на практиці сучасних досягнень психолого-педагогічної науки, передового педагогічного досвіду;

·         розвиток ініціативи і творчості;

·         вивчення й аналіз стану викладання, якості навчальних досягнень учнів, рівня їх вихованості, виявлення труднощів у засвоєнні програмного матеріалу;

·         оволодіння сучасними методиками викладання й виховання, підвищення фахової майстерності та психолого-педагогічної підготовки вчителів.

 

Відповідно до наказу в школі створено методичні об’єднаннявчителів початкових класів, вчителів природничо- математичного циклу гуманітарного циклу, класних керівників 5- 11 класів. Зміст роботи методичних об̒єднань  полягає у раціональній організації пізнавальної діяльності вчителя в предметному навчанні й у підвищенні кваліфікації зі свого предмета.

Індивідуальні консультації направлені на розвиток самоосвіти та самовдосконалення  педагогічного працівника.

На засіданнях педагогічної ради розглядаються кардинальні питання  навчально-виховного процесу, досвід і проблеми педагогічної практики, результативність впровадження педагогічних інновацій у навчально-виховний процес, впровадження Державного стандарту початкової, базової та повної середньої освіти.

З 2008 року наша школа функціонує як школа з природничо-математичним напрямом,  географічним профілем (10-11 клас).

Допрофільна підготовка учнів здійснюється у 8-9 класах.

Шкільний методичний кабінет є центром методичної роботи школи. Його основним завданням є інформаційно-методична робота з пропаганди нових методів, технологій, способів навчальної діяльності, підвищення мотивації до навчання та його якості.

Становленню професійної майстерності молодих фахівців сприяє робота Школи молодого вчителя, в рамках якої проходили стажування   Мельник Ю.В., Швед Є.М., К.-П.П.Марціяш, Н.І.Горин.  Кравчук Т.А. Усі методичні заходи роботи з молодими фахівцями   спрямовані на зростання методичного рівня педагогів, набуття ними професійної майстерності, упевненості і цілеспрямованості  в педагогічній діяльності.

План роботи з молодими педагогами щороку коригується відповідно до кількісного і якісного складу молодих спеціалістів.

Самоосвіта – одна з складових неперервної освіти педагога. Вона знаходиться в тісному взаємозв’язку з методичною роботою.  Результатом системного підходу до організації самоосвіти вчителя є оволодіння педагогами знаннями , уміннями й навичками відповідно до новітніх досягнень науки і практики, накопичення досвіду роботи, створення власних методичних систем і розробок.

На базі навчального закладу були проведені також зональні та районні семінари:

·        2011/2012 н. р. –  зональний семінар  вчителів   християнської етики (  «У серце увійде лише те, що йде від серця»), де було презентовано посібник виховних заходів  вчителів О.Г.Томашівської та Г.А.Мастикаш «Божу іскру – в дитячі серця»

·        2012-2013 н.р.      – засідання  обласної творчої групи вчителів початкових класів ( «Комунікативний потенціал роботи з дитячою книжкою»);

       районний семінар вчителів основ здоров̒я («Здоров̒я – найвища цінність людини»)

       районний семінар вчителів математики («Використання комп’ютерних технологій на уроках математики»)

       районний семінар вчителів  історії та правознавства;

        районний семінар вчителів трудового навчання («Розвиток творчих здібностей школярів на уроках трудового навчання»)

·          2013/2014 н. р. – районний семінар вчителів англійської мови;

        районний семінар вчителів  української мови та літератури («Використання інтерактивних методів навчання на уроках української мови та літератури»)

       районний  семінар вчителів інформатики («Формування комп’ютерної грамотності молодших школярів згідно з вимогами нового  Державного стандарту початкової загальної освіти»)

·        2014/2015 н. р. – районний семінар-практикум  заступників директора з виховної роботи   (« Система співпраці учасників навчально-виховного процесу з психологічною службою навчального закладу щодо розвитку обдарованості школяра»)

 

З 2010-2011 навчального року педагогічний колектив нашої школи працює над методичною проблемою «Формування навчальної компетенції учнів та розвиток громадянської позиції на основі використання краєзнавчого матеріалу у навчально-виховному процесі». Вивчення даної проблеми розраховано на п’ять років. Щорічно педагогічний колектив працює над конкретною підтемою, щоб якомога ширше вивчити проблему:

·       1-ий рік роботи - «Сучасні педагогічні технології у навчально-виховному процесі як засіб формування творчої активності школярів»;

·       2-ий рік роботи - « Формування ціннісних орієнтацій до навчально-пізнавальної діяльності при вивченні профільних предметів»;

·       3-ій рік роботи – «Формування громадянської компетентності засобами предметів гуманітарного циклу»;

·       4-ий рік роботи – «Формування стійкого інтересу до місцевих звичаїв і традицій як шлях особистісного зростання учнів»;

·       5-ий рік роботи – «Формування всебічно-розвиненої особистості з активною громадянською позицією та вмінням вчитися протягом усього життя».

 

Робота над методичною проблемою школи проходить через планування та діяльність усіх структур та кожного вчителя зокрема.

Методична робота позитивно впливає на якість навчального процесу та на діяльність педагогічних працівників. Це підтверджується показниками  участі учнів  школи в шкільних, районних олімпіадах, творчих конкурсах; здійснення якісного переходу школи на нову структуру, зміст та термін навчання; поступовим впровадженням в практику роботи школи інноваційних методів навчання та виховання; підвищення рівня методичної культури вчителя.

Висновок: методична робота спрямована на вирішення запланованих завдань і зорієнтована на конкретні результати. Вона є  одним із домінуючим чинників, що прискорює формування педагогічного досвіду й підвищує якість освіти. Ефективність управління методичною роботою, яке згідно функціональними обов’язками здійснюють директор і методична рада,  підвищила якість освіти: удалося підняти  рівень мотивації щодо участі учнів в конкурсах і олімпіадах, а учителів – прагнення до самовдосконалення та підвищення свого професійного рівня. У школі панує творча атмосфера.