Біологія 7 клас

 

Посилання на електронний підручник:

https://pidruchnyk.com.ua/640-bologya-ostapchenko-7-klas.html

                         

Увага! Карантин продовжується.   

  Матеріали оновлено.

 

Увага: Завдання виконати до 25 травня.

 

Узагальнення

Подібність у будові та проявах життєдіяльності рослин, бактерій, грибів, тварин – свідчення єдності живої природи. 

 

     1. Опрацювати навчальні матеріали підручника на сторінках 245 – 250.
 
     2. Переглянути навчальні матеріали по даній темі за посиланням -
 

https://history.vn.ua/compendium/biology-reference-notes-7-class-salo/64.php

 

Будьте уважними і зосередженими!

     3. Виконати тематичну контрольну роботу  

 

      1.Розподілити цифри правильних відповідей у відповідний стовпчик.

Рослини

Гриби

Бактерії

Тварини

 

 

 

 

1.Ростуть протягом усього життя;

2.Тип харчування автотрофний;

3.Витримують високі температури кипіння протягом кількох годин;

4.Розмножуються насінням;

5.Волосяний покрив;

6.Тип живлення гетеротрофний;

7.Позбавлені хлорофілу;

8.Шкірні залози;

9.Поживні речовини всмоктують поверхнею тіла з навколишнього середовища;

10.До складу клітинної стінки входить хітин;

11.Запасною поживною речовиною є крохмаль;

12.Плодове тіло складається з шапки і ніжки;

13.Постійна температура тіла;

14.Трахеї – це система хітинових трубочок, що забезпечують дихання;

15.Здатність до синтезу вітамінів;

16.Форма тіла куляста, у вигляді коми;

17.Гемолімфа не бере участі у транспорті газів;

18.Здатні до фотосинтезу;

19. Органи виділення-мальпігієві судини;

20.Спосіб живлення автотрофний, гетеротрофний.

 

2. Порівняти ознаки основних груп організмів. Назвати ознаки рослин, тварин, грибів, бактерій.

Ознаки для порівняння

Рослини

Гриби

Бактерії

Тварини

Особливості будови тіла

 

 

 

 

Живлення

 

 

 

 

Розмноження

 

 

 

 

Дихання

 

 

 

 

Ріст

 

 

 

 

Поширення

 

 

 

 

 

  3.  Розвязування біологічних задач.

Завдання. Знайдіть зв’язки організмів в екосистемі мішаного лісу між рослинами, тваринами і грибами.

 

4.  Висновок.

В чому єдність живої природи?

 

Біологія 7 клас

 

Посилання на електронний підручник:

https://pidruchnyk.com.ua/640-bologya-ostapchenko-7-klas.html

                         

Увага! Матеріали оновлено

 

Тема 4. Організми та середовище існування

 

1. Опрацювати текст параграфа 51  «Поняття про популяцію, екосистему та чинники середовища»; параграфа 52 - «Ланцюги живлення і потік енергії. Взаємозв’язок компонентів екосистеми»; параграфа 53 «Співіснування організмів в угрупованнях. Вплив людини та її діяльности на організми»; параграфа 54 «Основи охорони природи»; 

 

2. Переглянути презентацію на тему: «Організми і середовище існування» за посиланням -  https://super.urok-ua.com/prezentatsiya-z-biologiyi-7-klas-na-temu-organizmi-i-seredovishhe-isnuvannya/

 

3. Переглянути відеопроект «Як тварини пристосовані до життя в різних умовах» за посиланням -   https://www.youtube.com/watch?v=IgQ5oitVeT8

 

4. Виконати завдання на сторінці підручника 244 (тестовий  

    самоконтроль знань)

 

Перед вами ще одна вершина, яку ви змогли подолати. Але це не остання ваша подорож країною біології. Вона триватиме й далі. Наскільки вправно ви засвоїли матеріал, дізнайтеся, виконавши завдання тематичної контрольної роботи.

Будьте уважними і зосередженими!

  1. Виконати тематичну контрольну роботу  «Організми і середовище існування».

 

Тематична контрольна робота з теми

«Організми і середовище існування»

1. Виберіть приклад, що ілюструє вплив на тваринні організми антропогенного чинника.

А  синиці поїдають гусінь соснового коконопряда

Б  браконьєри застрелили молодого зубра

В  зграя вовків уполювала кволу козулю

Г  тепле вологе літо сприяло розмноженню попелиці

 

2. Які пристосування до життя в умовах низьких температур має білий ведмідь?

А  щільне хутро, товстий прошарок жиру

Б  пір'яний покрив, змащений жиром

В  білий колір хутра, який зігріває

Г  гострі кігті для полювання на рибу

 

3. Виберіть приклад впливу на тваринні організми біотичних екологічних чинників.

А  тепла весна сприяла швидшому перетворенню пуголовків на жаб

Б  водна течія сприяє розселенню личинок

В  у місцях гніздівлі перелітних птахів людина створила заказники

Г  зростання популяції рисі призведе до зменшення популяції зайців

 

4. Між щупальцями велетенської медузи мешкають дрібні рибки, яких медуза не зачіпає, оскільки вони приваблюють більшу рибу. Натомість отримують залишки їжі медузи. Як назвати таку форму стосунків?

А  паразитизм

Б  нейтралізм

В  мутуалізм

Г  коменсалізм

 

5. Виберіть назву заповідника за описом: належить до найстарших і найбільших заповідників України, належить до біосферних. Розташований у степовій зоні Херсонської області. Є місцем гніздування багатьох перелітних птахів.

А  Карпатський

Б  Чорноморський

В  Асканія-Нова

Г  Дунайський

 

6. Утворіть пари між прикладом співіснування організмів та його назвою (2 бали).

1 лось їсть траву, листки, гілки дерев

2 два олені влаштували турнір за самку

3 п’явка кінська присмокталася до ноги коня і смокче кров

4 інфузорії допомагають перетравлювати їжу корові

А паразитизм

Б мутуалізм

В конкуренція

Г виїдання

Д хижацтво

 

 

 

 

7. Дайте коротку відповідь на запитання (2 бали).

Назвіть кілька тварин, занесених до Червоної книги України.

 

8. Складіть ланцюги живлення лісу (2 бали).

Увага: Завдання виконати до 15 травня.

Біологія 7 клас

 

Посилання на електронний підручник:

https://pidruchnyk.com.ua/640-bologya-ostapchenko-7-klas.html

                         

Увага! Матеріали оновлено

 

Тема 3. Поведінка тварин (продовження)

 

1. Опрацювати текст параграфа 45  «Форми поведінки тварин»; параграфа 46 - «Репродуктивна поведінка тварин»; параграфа 47 «Територіальна поведінка»; параграфа 48 «Соціальна поведінка. Типи угруповань тварин»; параграфа 49 «Комунікація тварин»; параграфа 50 «Еволюція поведінки тварин, її пристосувальне значення».  
 
2. Переглянути презентацію на тему: «Форми поведінки тварин» за посиланням    https://naurok.com.ua/prezentaciya-formi-povedinki-tvarin-doslidnicka-harchova-zahisna-gigienichna-174397.html
 
3. Дивитися онлайн уроки біології для 7 класу – все відео за посиланням    https://tsn.ua/online-shkola/7-klass/uroki-biologiyi-onlayn-dlya-6-klasu-vsi-video-1522779.html

 

4. Виконати завдання на сторінці підручника 221 (тестовий самоконтроль знань)

 

  1. Виконати контрольну роботу по темі «Поведінка тварин» (5 завдань)

 

Увага: Завдання виконати до 30 квітня.

Контрольна робота по темі «Поведінка тварин»

  1. Вкажіть правильну відповідь («так», чи «ні»)

  • Подразливість – орієнтовані рухи, спричинені певними стимулами, характерні для одноклітинних тварин.

  • Лабораторні експерименти проводяться в спеціально обладнаних необхідними приладами приміщеннях з використанням піддослідних тварин.

  • Угруповання –  проста сукупність тварин, які зібралися в одному місці, наприклад, для їжі.

  • Гігієнічна поведінка зв’язана з пошуком, запасом їжі.

 

  1. Завдання на відповідність:

1.     Цілеспрямоване сприйняття й реєстрація поведінки досліджуваного об’єкта

А) складання етограм

2.     Метод дослідження, при якому певні форми організмів описують й порівнюють з подібними організмами

Б) комунікації

3.     Специфічний метод складання «каталогів поведінки» різних видів

В) елементарна розумова діяльність

4.     Спілкування між тваринами для узгодження своїх дій

Г) спостереження

5.     Здатність встановлювати зв’язки між предметами і використовувати їх у нових ситуаціях

Д) порівняльно – описовий метод

  1. Дайте визначення ознакам живого:

  • Наука, яка вивчає поведінку тварин – .

  • Умовний рефлекс – .

 

  1. Обрати один правильний варіант відповіді:

  • Угруповання, побудовані на особистих контактах тварин між собою, в яких тварини знають один одного в «обличчя»: а) анонімні угруповання, б) індивідуальні угруповання.

  • Тварина повторює певні дії за більш дорослою або досвідченою особиною: а) принцип наслідування, б) принцип «проб та помилок», в) імпринтинг.

  • Анонімні угруповання, в яких члени не розрізняють один одного «персонально», але зустрічають «чужих» дуже агресивно: а) закриті, б) відкриті.

  • Інстинкт дому: а) хомінг, б) міграції.

  • Тип ієрархії, при якій у різних ситуаціях на перший план можуть виходити особини, більш здібні до того чи того виду діяльності: а) лінійна, б) рольова.

  • Тип поведінки, який допомагає підшукати пару: а) шлюбна, б) територіальна, в) харчова, г) захисна.

  • Тип поведінки, який проявляється в турботі про потомство: а) шлюбна, б) батьківська, в) захисна.

 

  1. Навести приклад використання тваринами знарядь праці.

Біологія 7 клас

 

Посилання на електронний підручник:

https://pidruchnyk.com.ua/640-bologya-ostapchenko-7-klas.html

 

Тема 3. Поведінка тварин

 

1. Опрацювати текст параграфа 42  «Поведінка тварин у природі та методи її вивчення»; параграфа 43 «Вроджена і набута поведінка тварин»; параграфа 44 – «Способи орієнтування тварин».
 
2. Переглянути презентацію на тему: «Вроджена та набута поведінка тварин» за посиланням https://naurok.com.ua/prezentaciya-do-uroku-z-biologi-vrodzhena-ta-nabuta-povedinka-tvarin-13157.html
 
3. Двитися відео «Поведінка тварин» за посиланням
 

    https://www.youtube.com/watch?v=v_3YryLZ5qg

4. Виконати самостійну роботу по темі «Поведінка тварин». 

 

Увага: Завдання виконати до 17 квітня.

 

Самостійна робота

по темі «Поведінка тварин»

 

I рівень (одне питання – 0,5 бала)

 

Завдання з вибором однієї правильної відповіді.

1. Укажіть прізвище вченого, якого вважають одним із засновників етології:

а) Ч. Дарвін; б) К. Лінней;

в) І. Павлов; г) Н. Тінберген

 

2. Визначте, прикладом чого є реакція слідування у птахів:

а) таксису; б) імпринтингу;

в) хомінгу; г) безумного рефлексу

 

3. Укажіть першу фазу поведінкового акту тварин:

а) пошукова поведінка; б) завершальний акт;

в) специфічний подразник; г) стан спокою

 

4. Визначте назву поведінки, яка формується на основі індивідуального досвіду тварин:

а) умовна; б) набута;

в) соціальна; г) спадкова

 

5. Визначте прикладом чого є грумінг:

а) дослідницької поведінки; б) кормової поведінки;

в) гігієнічної поведінки; г) гри

 

6. Укажіть групу тварин, представникам якої притаманна ехолокація:

а) рептилії; б) хрящові риби;

в) амфібії; г) комахи

 

II рівень ( одне питання – 1 бал )

 

Завдання з вибором двох правильних відповідей.

7. Назвіть тварини, які ведуть поодинокий спосіб життя:

а) тигр амурський;

б) оса звичайна;

в) дельфін Афіліна;

г) заєць сірий;

д) степовий вовк;

 

8. Назвіть тварини, яким властива така форма просторової орієнтації як таксис:

а) метелик-совка;

б) кажан бразильський;

в) равлик виноградний;

г) євглена зелена;

д) саланга

 

9. Укажіть приклади репродуктивної поведінки тварин:

а) обмін світловими сигналами між самцем та самкою жуків-світлячків;

б) розбудова бджолами гнізда;

в) турнірні бої оленів;

г) агресивна поза азіатського лісового скорпіона;

д) полювання левів на зебру

 

III рівень ( одне питання - 1,5 бала )

 

Завдання на визначення правильної відповідності.

10. Встановити відповідність між формами поведінки тварин та прикладами.

Тип поведінкових реакцій 

1    дослідницька поведінка

2    гігієнічна поведінка

3    захисна поведінка

4    харчова поведінка

Приклади

А   птахи будують гнізда

Б   собака зариває залишки їжі (кістки

або м’ясо) у ґрунт

В   тварина обнюхує навколишні

предмети

Г    тварина шукає притулку

Д   комахи чистять за допомогою

кінцівок крила

 

11. Встановити відповідність між термінами та їх визначеннями.

Терміни

1  етнограма  

2  комунікація

3 знаковий стимул

4   модель

Визначення

А  реєстрація всієї послідовності

поведінкових реакцій і поз особин певного

виду

Б  фіксація в пам’яті тварин ознак

об’єктів під час формування або

корегування вроджених поведінкових дій

В передача інформації, що відбулась,

коли тварина здійснює якусь дію, що

змінює поведінку іншої особини

Г зовнішній подразник, що спричиняє

специфічну поведінкову реакцію у тварин 

Д  штучні об’єкти, що мають характерні

ознаки знакових стимулів

 

IV рівень ( одне питання - 3 бала )

 

Завдання відкритого типу.

12. Що таке інстинкт? Наведіть приклади інстинктів. Чому в сучасній етології цей термін починають замінювати на «стратегію поведінки»?

Біологія 7 клас

Тема: Процеси життєдіяльності тварин (продовження)

Увага: Завдання виконати до 10 квітня.

 

Посилання на електронний підручник:

https://pidruchnyk.com.ua/640-bologya-ostapchenko-7-klas.html

 

  1. Опрацювати текст параграфа 36 - "Нервова система";  параграфа 37 - "Органи чуття тварин"; параграфа 38 - "Регуляція процесів життєдіяльності"; параграфа 39 - "Розмноження та його значення"; параграфів 40 і 41  «Розвиток тварин (з перетворенням та без перетворення). Періоди та тривалість життя тварин.

  2. Переглянути презентацію на тему: «Розвиток тварин» за посиланням

https://naurok.com.ua/urok-na-temu-rozvitok-tvarin-prezentaciya-161667.html

 

3. Повторити вивчену Тему 2 «Процеси життєдіяльності тварин» (ст.ст. – 116 – 172).

 4.      Виконати завдання - Тематичне оцінювання №4.

        5.       Виконати контрольну роботу з теми: «Процеси життєдіяльності тварин».

 

 

 

Тематичне оцінювання 4

І рівень (правильне розв'язання кожного завдання оцінюється в 0,5 бала)

Вкажіть правильну відповідь («так» чи «ні»)

  • 1.Тварини – гетеротрофні організми.

  • 2.Дощовий черв'як дихає всією поверхнею тіла.

  • 3.У птахів серце трикамерне.

Тестові завдання з однією правильною відповіддю.

  • 4.У риб газообмін відбувається в: а)шкірі; б) зябрах; в) легенях; г) плавальному міхурі.

  • 5.Воло у птахів – це: а) додатковий відділ шлунку; б) розширення шлунку; в) розширення стравоходу та шлунку; г) розширення стравоходу.

  • 6.Артеріальна кров із венозною у ссавців: а) не змішується; б) змішується у передсердях; в) змішується у шлуночках; г) змішується не у всіх видів

ІІ рівень (правильне розв'язання кожного завдання оцінюється в 0,5 бала)

Доповніть незакінчене речення

  • 7.Кровоносна система у комах……………………………………………….типу.

  • 8.Тіло кісткових риб вкрите……………………………………………………………..

  • 9.Дихальна система сарани представлена………………………………………

Прості завдання з відкритою відповіддю

  • 10.Яку функцію виконує у скелеті птахів кіль?

  • 11.Як дихає річковий рак?

  • 12.Як пересувається змія?

ІІІ рівень (правильне розв'язання кожного завдання оцінюється в 1 бал)

Тестові завдання з кількома варіантами відповідей.

  • 13.Особливостями покривів птахів ,порівняно з плазунами є:а) шкіра позбавлена залоз, крім куприкової; б) шкіра суха; в) тіло вкрите лусками, щитками, пластинками; г) тіло вкрите пір'ям.

  • 14.Встановіть правильну послідовність відділів хребта у скелеті собаки:

  • а) шийний – грудний – поперековий – хвостовий;

  • б) грудний – хвостовий – поперековий – хвостовий;

  • в) череп – шийний – грудний – крижовий – хвостовий;

  • г) шийний – грудний – поперековий – крижовий – хвостовий.

Дайте визначення.

15.Що таке живлення?

ІУ рівень (правильне розв'язання завдання оцінюється в 3 бали)

Завдання творчого характеру (одне завдання за вибором учня)

16.Опишіть основні відділи та функції травної системи тварин (на прикладі ссавців).

17. У чому подібність та відмінність кровоносної системи хребетних тварин?

Увага: Завдання виконати до 10 квітня.