12.05-15.05  18.05- 22.05       

1. Вигук як особлива частина мови.
Опрацювати теоретичний матеріал за підручником.
Скласти 4 речення з вигуком ох, так, щоб у першому реченні він виражав захоплення, у другому- співчуття, у третьому- задоволення, а в четвертому- досаду.
2. Тренувальні вправи. Групи вигуків за значенням.
Опрацювати матеріал підручника.
На основі власних спостережень скласти розповідь про життя лісу чи поля влітку, уживаючи вигуки й звуконаслідувальні слова.
3. Контрольна робота.

Тестові завдання.

1. Прийменник ужито в кожному сполученні слів рядка:

а) викопали навкруги фортеці, знайшов у портфелі, дощ і сніг;

б) лунає навкруги, грався з ними, чуйний і уважний;

в) вітер з півночі, помилився через неуважність, бачив коло лісу.

2. Сполучник з’єднує частини складного речення у варіанті:

а) Вечір гаптував небеса і золотом, і сріблом, і янтарем.

б) Не тільки мотузок, а й терпець рветься.

в) Дзвони грають, бо моя воскресає душа.

3. Тільки частки записано в рядку:

а) навіть, нехай, немов, попід;

б) майже, не, невже, лише;

в) посеред, або, хай, ні.

4. Назвіть основні ознаки самостійних частин мови. Наведіть приклади.

5. Сполучник — це... Наведіть приклади.

6. Вигук — це... Наведіть приклади.

7. Зніміть риску, запишіть правильно: із/за, з/поміж, за/для, з/посеред, з/метою, в/продовж, по/біля.

8. Записати в два стовпчики сурядні та підрядні сполучники: що, аби, як, ніби, та, а, і, або, якщо, щоб, але, чи, хоч, коли, проте, ані.

9. Виписати словотворчі частки: ще, ото, бо, не, лише, таки, ані, осьде, де, аби, еге, нехай, ні.

10 Складіть речення, використовуючи звуконаслідувальні слова.

11. Складіть речення, використовуючи заперечну частку.

12. Спишіть речення, поставте розділові знаки, випишіть службові частини мови, назвіть їх, поясніть їх роль.

Василько підвівся, обтріпуючись із лісу, підбіг до саней.

4. Узагальнення вивченого про частини мови.
Повторити вивчений матеріал.

4.05-8.05     

1. Написання часток –бо, -но, -то, -от, -таки.
Параграф 3 вправа 541,544.
2. Тренувальні вправи. Написання часток –бо, -но, -то, -от, -таки.
Написати висловлювання «Які чесноти хотілося б виховати в собі?» з використанням часток (авжеж, хіба, лише, нехай).
3. Виконати тестові завдання.

1. Укажіть рядок  із формотворчою часткою

 

А не

Б майже

В би

Г хоч

 

2. Укажіть рядок  із формотворчою часткою

 

А нехай

Б чи

В таки

Г ані

 

3. Укажіть рядок із заперечною часткою

 

А б

Б хай

В уже

Г ні

 

4. Укажіть рядок із заперечною часткою

 

А невже

Б не

В навіть

Г бо

 

5.Укажіть рядок із модальною часткою

 

А б

Б би

В хай

Г лише

 

6. Укажіть рядок із модальною часткою

 

А ані

Б не

В аякже

Г нехай

 

7. Укажіть рядок, у якому всі частки пишуться разом

 

А аби/який, що/сили

Б чекай/но, коли/сь

В тому/то, усе/ж

Г казна/хто, хотілося/б

 

8. Укажіть рядок, у якому всі частки пишуться разом

 

А поки/що, кого/сь

Б ані/скільки, чим/дуж

В навряд/чи, знайшов/таки

Г бозна/чому, або/що

 

9. Укажіть рядок, у якому всі частки пишуться через дефіс

 

А мов/би, нехай/пише

Б аяк/же, хтозна/де

В хто/небудь, казна/де

Г купаєть/ся, тому/то

 

10. Укажіть рядок, у якому всі частки пишуться через дефіс

 

А усе/ж/таки, казна/чому

Б хотілося/б, он/де

В як/раз, хоча/б

Г де/небудь, прийшов/таки

 

11.Укажіть рядок, у якому частки пишуться окремо

 

А купив/би, хай/росте

Б ані/трохи, аби/куди

В хтозна/як, як/от

Г зроби/но. котрий/сь

 

12. Укажіть рядок, у якому частки пишуться окремо

 

А будь/хто, якось/то

Б таки/виконав, аби/з/чого

В ні/з/якими, вітати/ся

Г тільки/що, який/небудь

 

 

13. Укажіть рядок із похідними частками

 

     А не, ж

Б бо, приблизно

В прямо, точно

Г там, ну

 

14. Укажіть рядок із похідними частками

 

А бач, неабиякий

    Б де, хтозна

В чи, чимало

Г ні, ані

 

    15. Укажіть рядок із непохідними частками

 

А аніскільки, ніхто

Б ні, абихто

В кудись, чомусь

Г сь, будь

 

16. Укажіть рядок із непохідними частками

 

А бозна-кому, щось

Б деякий, абикотрий

В ані, казна

Г хтозна - чий, будь-де

 

17. Укажіть речення із формотворчою часткою

     А Про себе не говори ні доброго, ні поганого.

Б Мабуть, не повернутися йому вже додому.

В Хай добром усе кінчається!

Г Як я люблю оці години праці!

 

 

 

 

18. Укажіть речення із формотворчою часткою

А Ну що, здавалося б, буде поганого?

Б Нехай іде та добре попрацює!

В Знайшовсь - таки сирота убогий.

Г Ой, не ходи, Грицю, та й на вечорниці.

19. Укажіть речення із словотворчою часткою

А Ох, якби я знала, що діждуся.

Б Абихто сюди зайти може.

В Хай твоя і моя пісенька зіллються.

Г Ніби десь загриміло.

20. Укажіть речення із словотворчою часткою

А Ліс згорів би, коли б не пожежники.

Б Хай буде мир на всій планеті!
 В Коли б жили ви в цих краях.

Г Не треба робити справу як-небудь.

21. Знайдіть речення із модальною часткою

А Авжеж, такий у нас ведеться звичай.

Б Та де б не був, в які далини мене судьба не завела - палка любов до України у серці юному жила.

В Нехай приведуть сюди цих шибеників.

Г Слово Шевченка й Франка хай стане для нас взірцем.

22. Знайдіть речення із модальною часткою

А Хай він стане та погляне мені в очі.

Б Коли б та сила, ударив би зненацька.

В Ось і Настя, й Докійка втирають сльози.

Г Геть за Дін відкинув би ненависних хозарів.

23. Укажіть рядок, у якому заперечна частка не пишеться разом з усіма словами

 

А не/два, не/ми, не/до/речі

Б не/вдаха, не/здара, не/далеко

В не/з/руки, не/приязнь, не/широко

Г не/слава, не/абиякий,  не/наш

 

24. Укажіть рядок, у якому заперечна частка не пишеться разом з усіма словами

А не/спокій, не/безпека, не/билиця

Б не/легкий, не/рішуче, ніщо не/страшне

В не/вмілий, не/сумлінно, не/друг, а ворог

Г не/правда, а кривда, не/воля, не/хотя

25.Укажіть речення, в якому допущена помилка в написанні частки

А Чекайно мене на нашому місці.

Б Нехай готує тепер нам разносоли.

В Аякже, так воно вже й буде передаватися від роду до роду.

Г Бозна - куди тобі йти доведеться.

26. Укажіть речення, в якому допущена помилка в написанні частки

А Гуляв би ще довго - довго, так мати покликала.

Б Дарма що гонориста, так ще й невесела.

В Коли небудь буде й на моїй вулиці свято.

Г Начебто гроза пройшла

27. Укажіть речення, в якому допущена помилка в написанні частки

А Пішов - таки довгоочікуваний дощ.

Б Хай пише домашнє завдання.

В Все - таки дочекалася дівчина козака.

Г Навряд - чи можна це збагнути.

28. Укажіть речення, в якому допущена помилка в написанні частки

А Ексдиректор  фірми побажав працівникам всього найкращого.

Б  Хтось постукав  у вікно.

В Зроби ж уже те, що обіцяв.

Г Щогодини ситуація на заводі змінювалася.

29. Укажіть речення, в якому допущена помилка в написанні частки

А Чимшвидше ти прийдеш, отримаєш нагороду.

Б Що  дня  треба звітувати про виконання плану.

В Сніг присипав кущі та дерева, мов сріблом.

Г Ніхто не підняв руки на уроці.

30. Укажіть речення, в якому допущена помилка в написанні частки

А Все ж таки знайшовся один сміливець.

Б Таки домігся свого Тарас.

В Дехто не вірив у талант хлопця.

Г Скажи бо, не мовчи.

31. Установіть відповідність між частками та їх правописом

1. Будь/де, де/небудь                      А разом

2. Ато/ж, мов/би                             Б окремо

3. Тільки/що, поки/що                   В через дефіс

 

32. Установіть відповідність між частками та їх правописом

     1.Слухай/но, якби/то                      А разом

2. Таки/домігся, хтозна/й/хто        Б окремо

3.Аяк/же, не/начеб/то                     В через дефіс

33.  Установіть відповідність між частками та їх правописом

1.Ні/про/що, аби/до/кого                 А разом

2. Як/от, отакий/то                           Б окремо

3. Ось/де, он/де                                 В через дефіс

34. Установіть відповідність між частками та їх правописом

1. Екс/чемпіон, хто/небудь              А разом

2. Як/раз, ні/хто                                 Б окремо

3. Казна/з/ким, що/ж/до                    В через дефіс

35. Установіть відповідність між частками та їх правописом

1.Все/ж/таки, хтозна/й/що                 А разом

2. Не/мов/би/то, не/наче/б/то            Б окремо

3. Будь/де, вивчив/таки                     В через дефіс

36. Установіть відповідність між частками та їх правописом

1. Якби/ж/то, будь/на/якому             А разом

2. Будь/який, казна/скільки               Б окремо

3. Хто/сь, ні/хто                                  В через дефіс   

 

 

 

27.04- 1.05    

1. Частка як службова  частина мови. Частки  формотворчі та словотворчі.
Параграф 37 вправа 513,515,520.
2. Правопис часток не і ні з різними частинами мови.
параграф 38 вправа 531,533,536.

 

УВАГА! Робочі зошити із виконаними завданнями, буду збирати для оцінювання.

 

13.04-17.04 – 21.04-24.04

 

 1.Написання сполучників разом і окремо.
Вправа 487,488 параграф 36
2.Використання сполучників у простому і складному реченнях: сполучники сурядності й підрядності.
Вправа 489,490,491
3.Розрізнення сполучників й однозвучних слів. 
Вправа 504,509
4.Синонімічні й антонімічні сполучники.
Скласти лінгвістичну казку за даним початком «Пригоди сполучника».
Одного разу йшов лісовою стежкою Сполучник і сумував: «Що це за несправедливість?». Усі частини мови дружать між собою, ще й пишаються, що їх називають повнозначними…
5.Розвиток зв’язного мовлення.

Стислий переказ тексту наукового стилю.

«Чому слов’яни поклонялися землі, воді, каменям і деревам?». 

 

Землі, каменям, деревам, вогню і водним джерелам слов'яни продовжували поклонятися ще в 15 -16 століттях.

Землю слов'яни вшановували не лише в язичницькі часи, але й багато століть потому. Плодючість Землі, її здатність годувати людей робили її в очах людини справжньою матір'ю.

Спільні для європейських міфів уявлення про те, що небо і земля - подружжя, що небо запліднює землю дощем і після закінчення терміну вона розроджується новим урожаєм, існували й у слов'ян. В одному з давньоруських заклинань говориться : «Ти, небо, батько, ти земля, мати». З культом Матері - Землі пов'язаний давній звичай брати з собою рідну землю, вирушаючи в путь, ідучи надовго з дому (наприклад на заробітки) або переселяючись в інші місця. При цьому жменьку землі вигрібали з - під печі, іншу з - під стовпа, на якому тримаються ворота, а третю брали з перехрестя доріг. Під час закладання будинку на новому місці жменьку рідної землі висипали під фундамент, вважаючи, що вона захистить від напастей і допоможе родині на чужій стороні.

Вшановуючи Матір - Землю, наші предки поклонялися й воді. У давньоруських рукописах можна прочитати про молитви й гадання біля води , про лікування нею, про укладення шлюбів і союзів і принесенням клятв, про жертвопринесення воді, в тому числі й людські. Воді слов'яни поклонялися в усіх її видах - рікам,озерам, дощу небесному і навіть колодязям.

Головним змістом поклонінням водним джерелам було бажання викликати дощ під час посухи - адже в розумінні язичника земна вода є тісно пов'язаною з водою небесною і вплив на джерело земної води обов'язково вплине на появу небесної вологи - дощу. Згідно з логікою слов'янина - язичника, щоб відкрити закриті небесні «джерела» , які дають дощ, треба відкрити земні ключі. Для цього під час посухи в селі  й у найближчій околиці знаходили не діючі вже, закриті, покинуті старі колодязі і джерела, відкривали і розчищали їх , служили коло них молебень, добували з них воду й обливалися нею. Іноді з цією ж метою розкопували ключі на дні висохлої річки або ж орали плугом її русло.

У Стародавній Русі поклонялися багатьом деревам, але перш за все дубові, який був священним деревом громовержця Перуна. Про жертвопринесення дубу свідчили ще візантійські джерела. Під величезним дубом, що ріс на острові Хортиця, слов'яни приносили в жертву живих півнів, шматки хліба і м'ясо.

Збереглися відомості про існування в Стародавній Русі священних гаїв. У священних гаях не можна було не тільки вирубувати живі дерева, але й рубати на дрова сухостій і бурелом -усе повинно було згнивати на місці, всередині самого гаю. На гілки священних дерев у якості приношень селяни вішали хустки, стрічки,шматки полотна або рушники з проханнями про позбавлення від хвороби або як подяку за зцілення. В народі ходила велика кількість оповідань про страшні кари, які спіткали тих, хто намагався зрубати дерево в священнім гаю, - одних знайшла смерть на місці, інші осліпли, зламали руки або ноги. Померли від тяжких хвороб.

Стародавні слов'яни вшановували камені, вбачаючи в них опору, основу світу, символ світової гори. Пізніше вшановування культових каменів у народній культурі почало пов'язуватися з іменами християнських святих або легендарних героїв : Богородиці, св.Параскеви, преподобного Феодора, св. Афанасія та інших.

Бесіда за змістом тексту

  • Чим зацікавив вас текст?

  • Що нового ви дізналися про вірування наших предків?

  • Які ви знаєте народні звичаї, пов'язані з культом Землі та Води?

  • Які давні звичаї збереглися до нашого часу?

 

Визначення теми й основної думки тексту. Виділення основних смислових частин.

Орієнтовний план

  1. Вшанування землі впродовж довгого проміжку часу.

  2. Звичаї, пов'язані з культом Матері - Землі.

  3. Поклоніння воді.

  4. Культ дуба.

  5. Священні гаї.

  6. Камені - опора, основа світу, символ світової гори.

6.04-10.04

1. Синонімічні й антонімічні прийменники. Прийменникові-іменникові конструкції в ролі членів речення.
ст. 217 Вправа 481 дивитися фотографії пам’ятників, дати відповіді на завдання №3. 
 
2. Сполучник як службова частина мови. Види сполучників за будовою, походженням.
Опрацювати теоретичний матеріал за підручником. Параграф 36
Скласти текст-роздум на тему: «Що об’єднує сучасних українських героїв з героями фольклору?», використовуючи сполучники.

30.03-03.04

 

Українська мова

1. Прийменник як засіб зв’язку слів у словосполученні й реченні.  
Вправа 468,471 на ст. 213
Скласти висловлення-роздум «Від споживацького безглуздя довкілля треба берегти » з використанням прийменників.
2. Види прийменників за будовою. Непохідні й похідні прийменники.
Описати навчання та розваги школярів 2050 року використовуючи прийменники.

Вправа 478 ст. 214-215

3. Написання похідних прийменників разом, окремо та через дефіс.

Завдання   Пошуково-вибіркова робота (viber  переслала)

Д

  • Опрацювати теоретичний матеріал за підручником.

  • Скласти усний твір на одну із тем: «Мої улюблені свята»

«Світ моїх захоплень»

16.03-20.03

 

  1. Написати текст-розповідь про цікаву книжку з використанням прислівників вищого і найвищого ступенів порівняння.

  2. Повторити творення й правопис прислівників. Буква -н-, та –нн- у прислівниках.                                                                                                    Виконати вправи 433,435 ст. 201.

  3. Не і ні з прислівниками ст.203. Вправа 446,447.                               Узагальнення ст. 207 повторити.

  4. Тестування на viber  переслала.

  5. Прийменник як службова частина мови.                                                          Параграф 35 ст. 209. Вправи 456,459,465.