Виховна робота в школі здійснюється відповідно до Законів України «Про освіту», «Про загальну середню освіту», Конституції України, «Концепції виховання дітей та молоді», «Концепції громадянського виховання», «Національної доктрини розвитку освіти», «Конвенції про права дитини»,  «Декларації прав дитини» та нормативно – правових актів, документів  Міністерства освіти і науки України, обласного та районного  управління освіти, органів місцевого самоврядування,  програми «Орієнтири національного виховання учнів 1-11 класів ЗНЗ Тернопільщини».  Серцевиною виховного процесу  є особистість – її нахили, здібності, потреби, інтереси, соціальний досвід, характер. У процесі реалізації  планів виховної роботи класні керівники керуються особистісно зорієнтованим  підходом до кожного учня, тим самим створюють умови для саморозвитку, самовдосконалення, самореалізації на основі національних та загальнолюдських цінностей.

Кожен навчальний рік  починається з вивчення учнями на класних годинах статуту школи та правил внутрішнього розпорядку, їх основних вимог. Питання виконання учнями правил знаходиться на постійному контролі в класних колективах, на рівні шкільного учнівського самоврядування й адміністрації школи.

Місію школи ми бачимо у створенні такого освітнього простору, яке дозволить забезпечити сприятливі умови для розвитку соціального інтелекту кожної дитини. Що в кінцевому підсумку забезпечить його особистісне зростання у професійній діяльності та активну участь у громадському житті.

Виховна робота в школі була і залишається одним з пріоритетних напрямків педагогічної діяльності . Найважливіші завдання виховання, які ми прагнемо реалізувати, полягають у формуванні у школярів громадянської відповідальності та правової самосвідомості, духовності і культури, ініціативності, самостійності, толерантності, здатності до успішної соціалізації в суспільстві. Ми хотіли б виховати покоління людей, здатних стати гідними громадянами України, які люблять свою сім'ю, свій будинок, свою справ, свою Вітчизну, готових до моральної  поведінки та виконання цивільних обов'язків.

Виховна робота розглядається нами у двох аспектах. По-перше, це цілеспрямована, взаємопов'язана сукупність загальношкільних справ, організація дозвілля школярів. Структурними підставами цієї сукупності є різноманітні творчі заходи, шкільні традиції, діяльність дитячих організацій. Доповнює цю сукупність виховна робота у класах. По-друге, це виховний потенціал основних і додаткових освітніх програм, різноманітна діяльність і спілкування дітей за межами школи, вплив громадськості.

Основними принципами роботи є:

·         принцип єдності - рішення будь-якої проблеми спільно: педагоги, учні їх батьки і громадськість;

·         принцип довіри - напрямок, контроль, заохочення співробітників та вихованців без примусу.

 

Такий підхід дає можливість створення в колективі сприятливих умов для самореалізації всіх учасників виховного простору: дозволяє педагогам бути в центрі всіх процесів що проходять в школі, використовувати авторські програми виховного впливу на учнів, а учням – проявити ініціативу і самостійність, розвинути навички самоорганізації та самоврядування. Залучення фахівців державних служб, членів громадськості, батьків учнів у виховний процес навчального закладу дозволяє розширити культурно освітній простір  школяра,  привернути увагу соціуму до проблем виховання дітей та молоді. Все це в кінцевому результаті забезпечує єдність цілей і завдань кожного в реалізації головної мети виховання.

Створення системи саме в тому вигляді, який вона представляє сьогодні, обумовлено багатьма факторами . Насамперед, це соціальне замовлення самих учнів, а так само їх батьків, багаторічні шкільні традиції, традиції села, матеріально-технічні можливості школи, творчий потенціал педагогічного та учнівського  колективів.

У школі діють гуртки: «Геологічне краєзнавство» (керівник Швед Є.М.), Військово-патріотичний гурток «Джура» (керівник Богайчук В.М.), «Школа безпеки» (керівник Біляк Г.П.), «Технічний дизайн» (керівник Балтарович В.М.), Гурток естрадної пісні (керівник Слотюк Я.М.).

Учні 5-11 класів беруть участь у русі учнівської молоді «Моя земля – земля моїх батьків». У школі діє дитяче об'єднання «Курінь»,  члени якого вивчають історію козацтва, звичаїв, традицій. З цією метою щороку перед святом Покрови відбувається традиційне дійство «Козацькі забави», проходять спортивні змагання, естафети та конкурси. Очолює шкільну козацьку організацію Кошовий отаман. Координуючим центром організації є кошова рада, яка здійснює керівництво дитячим об'єднанням «Курінь».

5 листопада 2014 року у школі було проведено районний семінар-практикум заступників директорів з виховної роботи на тему: «Система співпраці учасників навчально-виховного процесу з психологічною службою навчального закладу щодо розвитку обдарованості особистості школяра». Гості семінару мали змогу ознайомитись із досвідом роботи навчального закладу по даному питанні, відвідати творчу вітальню «Юні таланти – майбутнє України», переглянути презентацію «Системний підхід до організації діяльності з обдарованими учнями» (Мастикаш Г.А., ЗДНВР, Слотюк О.Я., практичний психолог, Видойник О.М., ЗДВР, Марціяш М. В., педагог-організатор, Рудь М.В., класний керівник 11 класу), відвідати краєзнавчий музей та побувати на тренінговому занятті  з батьками «Психологічні підходи до виховання обдарованої дитини» (Слотюк О.Я., практичний психолог).

У жовтні 2013 р. було проведено моніторинг стану позашкільної освіти та позакласної роботи.

З метою формування в учнів ціннісного ставлення до суспільства і держави виховуємо у дітей почуття патріотизму, поваги до України; в школі налагоджено щотижневе звучання Гімну України, у всіх класах наявні куточки національної символіки. Класні керівники проводять виховні години національно-патріотичного спрямування та уроки української звитяги.

У школі проведено: перший урок «Україна – єдина країна», тиждень Незалежності, в рамках якого проведено конкурс юних декламаторів «Рідна мова – слово калинове!».

Учні школи те педагогічний колектив взяли участь у встановленні  синьо-жовтого прапора на вершині гори Гонтова на висоті 421 метр, яке відбулося 22 серпня 2014 р. (переддень Державного прапора України). Висота флагштока, на якому кріпиться синьо-жовтий стяг 2,20 на 3,60 метра, становить 12,5 метра.  З гори Гонтова синьо-жовтий стяг видно жителям кількох сіл Зборівського, Збаразького та Кременецького районів, міста Почаїв і навіть селища Підкамінь, що на Львівщині.

Цей захід висвітлено у газетах «Зборівська дзвіниця, »«Свобода» та «Урядовий кур'єр».

Учениця 8 класу Семчишин Христина та учень 9 класу Душинський Олег взяли участь у районному фестивалі-конкурсі патріотичної прози, поезії та образотворчого мистецтва «Свята Покрова». Організовано акцію «Запали свічку пам’яті» (приурочену річниці голодомору), оформлено проектну роботу «На хресті голодомору». Підготовлено і проведено місячник національного єднання, загальношкільні лінійки «Україна – соборна держава», усний журнал «У єдності наша сила», тиждень Шевченкознавства (за окремим планом), уроки майдану (презентація «Слава Небесній сотні», тематична полиця, хвилини духовності) тощо. Учні школи активно беруть участь у військово-спортивній патріотичній грі українського козацтва «Сокіл (Джура)».

Лідери учнівського самоврядування оформили проектну роботу «Книга звитяги Євромайдану» .

Розвитку художньо-естетичного виховання сприяють виховні заходи,  на яких приділяється увага розвитку вихованості, людяності учнів, прагнення виховати в них почуття прекрасного (свято Покрови; вечори відпочинку для старшокласників: «Новорічний КВК», «Любов врятує світ» до Дня святого Валентина, зустріч з випускниками школи, новорічні свята, випускні вечори.

З метою формування громадянських та загальнолюдських цінностей, виховання ціннісного ставлення до сім’ї, родини, людей проводимо: Свято вчителя, зустрічі з хресними батьками, загальношкільне родинне свято «Миколай спішить в наш край» новорічні привітання для односельчан, щедрування, свято бабусь, свято матері, місячник родинного виховання.

Ціннісне ставлення особистості до себе спрямоване на формування духовно-морального та фізичного розвитку дитини, життєвих компетенцій. Для реалізації цих завдань у школі проведено: урок «Історія – є. Майбутнє - твоє», спортивні змагання «Козацькі розваги», тренінги «Мода, краса і здоров’я сучасного школяра», «Дерево міцне свої корінням, а людина – друзями» тиждень репродуктивного здоров’я; постійно діюча виставка у шкільній бібліотеці «Молоді – здоровий спосіб життя»; проведено акцію «Тютюнопалінню -НІ», спрямовану на заборону куріння на території школи, місячник здорового способу життя; конкурс «Молодь обирає здоров’я».

За сприяння сільського священика отця-декана Василя Небесного проведено профілактичну бесіду на тему: «Шкідливість алкоголю» за участі  психотерапевта Романа Прочка зі Львова та гостей з Німеччини.

Ціннісному ставленню до природи сприяють екскурсії в природу. Учні доглядають зелені насадження в класах. У вересні старшокласники висаджували дерева на шкільному подвір'ї, а весною провели акцію «Посади дерево» (співпраця з Мшанецьким лісництвом). Учні 1-6 класів беруть активну участь у міжнародному інтерактивному конкурсі «Колосок», а учні 7-10 у районних та обласних геолого-географічних змаганнях учнівської молоді. Лідери учнівського самоврядування оформили проектну роботу «Подбай про себе і своє село», провели колективний захід «Чорнобиль – рана незагойна». Створено фотовиставку «Село моє, моя колиска», виставку літератури «Охорона природи – обов’язок кожного».

Ціннісне ставлення до праці формується, насамперед, під час прибирання пришкільної території, догляду за пам’ятними знаками села та чергування у школі. Бібліотекар школи, Шаповалова І.Я., залучає учнів до роботи у «книжковій лікарні», разом з учнями, які відповідають за підручники, проводять операцію «Живи, книго!». Профорієнтаційній роботі сприяє  виставка «Твій майбутній вибір», стенд «Барометр професій». Працівники Зборівського центру зайнятості транслювали фільм «Вибір професії ».

Постійно ведеться робота щодо профілактики дитячої бездоглядності та правопорушень, правової та психологічної підтримки дітей, які потрапили в важкі життєві умови.

Основною формою профілактики правопорушень і оволодіння певними знаннями є година спілкування. Класні керівники постійно урізноманітнюють форми і методи проведення виховних годин, віддають перевагу інтерактивним інформаційно-просвітницьким, які стимулюють пізнавальну діяльність підлітків і виховують в них творчий підхід до життєвих проблем. Серед найпоширеніших форм роботи: ігри, бесіди, робота в парах, диспут, дискусія, тренінг, рольова гра, аналіз ситуацій.

Величезне значення має вивчення законів Конституції  під час уроків основ правознавства. У курсі основ здоров’я вивчаються розділи «Профілактика куріння тютюну і зловживання алкоголем». Багато дізнаються учні вивчаючи курс «Формування здорового способу життя та профілактика ВІЛ/СНІДу».

З метою профілактики правопорушень проведено:

·        Тиждень правового виховання: Всеукраїнський урок «Права людини», загальношкільну лінійку, анкетування «Чи знаю я свої права», брейн-ринг з правознавства, покласні бесіди;

·        Місячник правових знань (за окремим планом).

 

На належному рівні у школі проводиться профілактична робота з поперед-ження правопорушень та злочинності. Функціонують рада профілактики, рада школи, піклувальна рада. Створена кімната батьківського всеобучу. До роботи по даному питанні залучається практичний психолог школи Слотюк О.Я. Для покращення результативності роботи школою проводяться спільні заходи із сільською радою, церквою,  службою в справах дітей, представниками міліції, а також планові виховні заходи й рейди в сім’ї. Класні керівники й адміністрація школи багато уваги приділяють контролю за поведінкою та станом відвідування учнями навчальних занять. Позитивним результатом профілактичної роботи є те, що жоден з учнів школи за останні два роки не скоїв злочину.

Щороку у школі діє пришкільний оздоровчий табір «Світанок», який відвідують діти-напівсироти,  діти,  з малозабезпечених та багатодітних сімей, а також лідери учнівського самоврядування та відмінники навчання.

Учні із задоволенням відвідують табір, проводять різні цікаві конкурси, екскурсії, ігри.

Частими гостями і співробітниками школи є сільський голова Караїм І.І. та отець В.Небесний. Саме єдність дій школи, батьків, церкви й громадськості є тим важливим чинником, який гарантує належне виховання молодого покоління, формує високі моральні й духовні якості підростаючого покоління.

 Висновок:Діяльність педагогічного колективу школи щодо соціальної адаптації учнів є плановою й цілеспрямованою. Упровадження у практику виховної роботи в школі інтерактивних технологій дає позитивні результати. Створення інформаційно-просвітницького простору, де учні отримують інформацію за актуальними питаннями (ознайомлення з правами людини, сімейних відносин, здорового способу життя та ін.) підсилює спрямованість на формування життєвих компетентностей учнів.